Taxarea cu TVA a coletelor comandate de pe platformele internaționale de comerț online a fost amânată cu o lună. În loc de 1 octombrie, noile reguli se vor aplica de la 1 noiembrie 2026, a anunțat ministra Finanțelor, Victoria Belous.
Ce se schimbă
În prezent, coletele cu o valoare de până la 150 de euro intră în țară fără TVA. De la 1 noiembrie, pentru ele se va aplica TVA de 20%, plus o taxă fixă de 12 lei pentru fiecare colet. Regula vizează cumpărăturile de pe platforme precum Temu, AliExpress și Joom. Potrivit datelor citate în presă, circa 80% dintre aceste colete vin de pe Temu.
Orientativ, pentru o comandă de 50 de euro (aproximativ 1 000 de lei la cursul actual), TVA ar fi de circa 200 de lei, la care se adaugă 12 lei taxă fixă.
De ce s-a amânat
Guvernul a propus, într-adevăr, introducerea acestei taxe de pe 1 octombrie, dar, pe platformă parlamentară, în urma discuțiilor avute cu mediul de afaceri, s-a convenit să mai alocăm o lună.
Operatorii au nevoie de timp pentru a-și adapta sistemele informatice, astfel încât taxele să fie calculate și încasate automat. Companiile dezvoltă programe care să se conecteze atât la Serviciul Vamal, cât și la platformele internaționale. Ministra a exclus o nouă amânare până la 1 ianuarie: termenul maxim rămâne 1 noiembrie.
Când se plătește taxa
Ne dorim ca suma TVA să fie încasată în momentul când se fac cumpărăturile. Dar rămâne la discreția operatorilor.
Astfel, în funcție de operator, TVA ar putea fi achitată fie la plasarea comenzii, fie la ridicarea coletului.
Despre taxa fixă, ministra a spus că „taxa de 12 lei nu va acoperi toate cheltuielile Serviciului Vamal, dar le va acoperi parțial”.
Ce înseamnă pentru cumpărători
Până la 1 noiembrie, coletele de până la 150 de euro rămân scutite de TVA. După această dată, prețul final al comenzilor mici de pe platformele internaționale va crește cu aproximativ o cincime, plus taxa fixă de 12 lei pe colet.







